Friday, September 19, 2008

Hot or Not


När jag vaknade upp i morse med en inflammerad böld under ena ögat tog jag mig friheten att fråga mig själv om jag någonsin varit hetare, sexigare, läckrare och mer åtråvärd än jag är idag. Jag kom fram till att jag faktiskt haft bättre dagar och att jag nog kvalar in på ett all time low just idag. Vad det är för sorts utslag och svullnad vet jag inte, men jag befarar att jag kommer att vakna mitt i natten till den fasansfulla upptäckten att hundratals småspindlar kläckts i mitt ansikte.

Utseende i all ära. Visst. Jag har en viss procent av fåfänga i mitt väsen. Jag intresserar mig för kosmetika, mode, hår/frisyrer och i synnerhet skor. Jag är konstnär och förmedlar budskap via bilder. Att intressera mig för hur saker ser ut kan hänga ihop med det, men med det inte sagt att jag enbart intresserar mig för "vackra" ytor. Skönheten sitter i betraktarens öga är en gammal skön klyscha som jag tycker passar fint att slänga in i det här sammanhanget.

Jag satt och slökollade lite på dr Phil förut och ämnet var "fat abusers". Gästerna som var inbjudna var par därav den ene trycker ner och verbalt misshandlar den andre på grund av att partnern gått upp i vikt. Första tanken som for genom huvudet på mig var "var försiktig med vem du gifter dig med" och att dessa par uppenbarligen inte känt varandra ordentligt innan de gifte sig. Jag menar om man älskar någon, VERKLIGEN älskar någon, så gäller faktiskt strofen "i lust och nöd" på riktigt. I alla fall i min bok. Om man däremot gifter sig för pengar, status, av sociala skäl eller annat trams så kanske skilsmässa är den första naturliga tanke som dyker upp. Vad vet jag? Jag har aldrig varit gift... Men jag vet hur det känns när en partner trycker ner en i skosulorna genom att skylla på ett "problem hos dig" för att egentligen ta bort fokus från sina egna tillkortakommanden. Jag vet hur sårande det är, hur förminskad man blir och hur destruktivt och fegt det är. Antingen är det så det låg till hos dr Phil idag eller så var det inte riktig kärlek.

Det gör ont i mitt hjärta när människor avfärdar och sårar varandra på grund av banala och skitlarviga orsaker. Det är så himla lätt att skuldbelägga andra men så mycket svårare att ta sig själv en nogrann titt i vitögat och svårast av allt är att ta den där titten och att arbeta på att förändra ett invant synsätt hos sig själv. Det finns mycket fulhet i världen men inte fan sitter den i någons utseende?

Jag sitter här med en böld under ögat, är PMS-svullen och har en man som säger att jag är vackrast i världen även när jag är som risigast. Dessutom känner jag mig trygg i att jag kan lita på det han säger. Han ljuger inte angående det. Jag är vackrast i världen för honom. Skönheten sitter i betraktarens öga som sagt. Alla människor är vackrast för någon men ingen människa på hela jorden kan bli älskad av alla.

Sluta behaga alla. Ta reda på vad som är rätt för dig, vem du är och uppskatta de som älskar dig för den du är. Och om du inte skulle känna till någon som älskar dig kan du börja med att hitta saker hos dig själv som Du älskar. Älskas för den du är och inte för den du vill vara, för då är det falskt... I varje seriös relation, om du är osäker på din partners kärlek, ställ dig den här frågan:

Skulle du råka ut för en bilolycka och hamna i rullstol, skulle du drabbas av cancer och tvingas operera bort båda dina bröst, skulle du få ett virus och bli stendöv, skulle din fläskiga BMW bli stulen, skulle allt skita sig och du hamnar på gatan utan jobb, bostad, mat och pengar... Skulle du vara älskad av din partner då?

Och glädjs av att ful och vacker är två sidor av samma mynt precis som lycka och ångest, sol och regn, roligt och tråkigt, fattig och rik... Och att båda sidor alltid kommer att finnas. Till viss del kan du påverka om du vill ha lycka i ditt liv och hur mycket kärlek du vill dela med dig av till dina medmänniskor. Det kräver i vissa fall den där djupa titten in i vitögat och i andra fall inte. Men kom ihåg att Du är vackrast. Du är värd att älskas och njut av livet medan du har det.

Nu vet jag vad det är för en böld. Det är en prettoböld. P R E T T O

Och den finns där lik förbannat. Men det finns dödsbra concealer från Laura Mercier och Essential mix spelas på radion. Njuta till bra musik på golvet is the new black. Bara så att ni vet.

4 comments:

Sofia said...

Va fin du var i tidningen idag :)

Infanterield said...

Ehh? Vilken tidning har jag varit med i? Och dessutom fin? ;) Seriously, mig veterligen har jag inte varit med i ngt.

Sofia said...

Du höll i en massa pengar på framsidan i en av våra kvällstidningar idag. Jag kollade aldrig inne i tidningen.

Infanterield said...

Ha ha.. Jaså den gamla bilden. Den är ca 8 år gammal. Inte konstigt att jag såg fin ut. *s*