Wednesday, March 12, 2008

Fransoser

Fråga: Jag vet inte hur jag ska få en sådär härligt galen partystämning på min fest.

Svar: Hyr en fransos.

Igår såg jag fyra elitseriematcher i squash mellan intersquash och roslagen på kungliga tennishallen. Det var kul men platserna var dåliga. Jag är inte så galen i squash (än) att jag gärna vill se fyra matcher på raken inklämd på en liten plaststol utav fri vilja.. egentligen.. men jag förstod att alla skulle dra och äta något jättesmaskigt efteråt och DET ville jag inte missa.

Matcherna var tuffa att se på. När Mattias spelar brukar jag ha ont i magen när jag tittar. Nu var det inte lika illa eftersom han inte spelade igår. Dock går det inte att fly känslan av att spelarna på courten har superkrafter alternativt är väldigt VÄLDIGT nära döden. Det slutade två lika. Två av matcherna var fair game och de resterande två var piiiiiiiiiinsamma. Jag ville helt seriöst gömma mig bakom en skämskudde. Ett tag undrade jag om domaren gick på crack och om en av spelarna besatts av anden av McEnroe och Tysons ofödda barn.

Efteråt åt och drack vi gott och Christophe som är en bildad sportfåne berättade att han fastnat helt i Stieg Larssons trilogi och under vistelsen här i Sverige passat på att spana in en del ställen i Stockholm som är omskrivna i boken. Dessutom gillade han min nya hårfärg och kommenterade mitt tidigare mörkfärgade hår som "artificiell intelligens". Just gotta love him. När kvällen var över skjutsade vi hem fransoserna till Lidingö. Det busvisslades och "sittdansades" utav guds nåde i bilen. Värre partystämning än på Stureplan any time. Hyr en fransos för en dag. Gör underverk. Dessutom verkar de hyperaktiva. Jag skulle inte kunna spela squash, dricka alkohol, röka, äta mig proppmätt utan att däcka. Dessutom är de alltid snygga. Orättvisorna är stora i världen. Å andra sidan kanske detta inte gäller ALLA fransoser utan just bara de där två. I så fall ÄR de superhjältar.. och jag kan hyra ut dem mot en symbolisk summa som helt landar i MIN ficka.

1 comment:

Perny said...

Den fransman jag har mest minnen av var en kille med säckiga brallor, långa dreds och väldigt punkig i sin attityd.

Men charmig.

Vi lärde honom massa matnyttiga svenska ord och fraser så han skulle klara sig i sverige, framförallt på krogen och i slafen :)
Det var som sagt några år sedan.