Sunday, March 30, 2008

Ingen rök i ögat utan eldigt smink

Amatörsminkskolan Infanterield presenterar sotiga ögon. Jag blev så inspirerad av en annan blogg och det är ju kanoners att få tips på bra produkter. Jag är inte sminkös eller make up-artist, men har en gång under yngre stenåldern knegat i sminkaffär och är barnsligt förtjust. BARNSLIGT! När helst jag är deppad funkar nytt smink i necessären bättre än prozac.. any time. Som idag då jag fortfarande är förkyld och jävlig, passade jag på att experimentera.

Från vänster: Ögonskuggspensel + en mindre skuggpensel som jag använder för brynen från FACE, ögonskugga "fiction" + kajal "jealous" båda från M.A.C, flytande eyeliner "onyx" + eyelinerpensel med hylsa från Laura Mercier och slutligen Voluminous ggr5 från L´oreal.

Kajalen från M.A.C är mörkt metallicgrön. Ögonskuggan och eyelinern har snarlik nyans med varandra, lite sotigt och obestämbart grågrön med skimmer. När jag i urtiden jobbade som modell ville sminköserna ständigt klibba på mig plommonlila ögonskugga eftersom det skulle "framhäva det gröna i mina ögon".. hävdade de. Lila är den värsta färg jag vet. På andra är det snyggt men jag känner mig erhört obekväm i det och oavsett vad experterna hävdar så känns det inte alls som att lila framhäver mina jack. Snarare tar det bort fokus från det gröna och allt man ser är istället två påträngande blåtiror. Jag kör mitt race. Än så länge är jag inte en 40-taggardesperado som fortsätter envisas med knallblå mascara fast det slutade vara trendigt för 20 år sedan. Vill du testa samma urtjusiga look? Gör så här:

1) Måla gnuggande in insidan av övre och undre fransraden med kajalen precis i franskanten. Lägg ögonskuggan över hela ögonlocket och tona/sudda uppåt/utåt och sudda lite under ögat från ögats mitt och ut från ögonvrån i samma form som ett kattöga.

2) Fyll ögonbrynen. Just nu kör jag faktiskt en vanlig brun kakeyeliner från Make up store, funkar prima. Först fyller jag brynet med torr skugga och fyller i det som blir otydligt med fuktad pensel.

3) Måla måsvingar med eyelinern längs med (och smält in den i) övre fransraden. När det inte är så kraftigt med färg kvar i penseln kan du måla undre ögonvrån också.

4) När eyelinern torkat efter någon minut är det dags för fransarna. Jag brukar "sicksacka" dem med mascaraborsten när jag målar dem. Det ger en fylligare effekt på glesa men hyfsat långa ögonfransar.

Om ögonlocken inte letat sig söderut skulle skuggan synas bättre, men jag är 33 och stolt.

Övriga sminkfavoriter som är underskönt ljuvliga och som får mig att se piggare ut än jag är: Moisturizing foundation "sunny beige" och secret concealer "undercover-2" från Laura Mercier. Dessa raringar kostar lite grann, men det är de värda. Eller.. Man har har ju ett val förstås, men förorts-spackling är inte min kopp vodka. Concealern är utrustad med spegel (perfekt att ha med sig och bättra på under dagen) och består av en krämig och en torrare del. Den är FAB! Den krämiga är perfekt under ögonen där den döljer istället för förstärker mina fina linjer ( vilket sämre concealers har en tendens att vilja göra) och den torra döljer plitor och röda näsvingar som genom trolleri. För hållbarare effekt- blanda!

Mitt favvorouge är nyansen "orgasm" från NARS. Says it all. Den har en perfekt blandning av rosa och aprikos med svagt gyllene skimmer i. Passar oss som känner oss som påskkärringar i för stark nyans alldeles perfekt. Gör kinderna lite rosiga bara.. som.. om.. man precis fått en... aning förhöjd puls. Samtliga härligheter illustreras nedan.

Nej.. Laura Merciers secret concealer har inte missat "finnen" på snoken.

Födelsemärke.

Malignt melanom? Hypokondri? Vem vet?

Ok.. det är nu jag förväntar mig spons..

1 comment:

Sofia said...

Wow vilka coola ögon! Måste vara dunderkul att kunna mejka så bra. Jag har sminkat mig på samma sätt sedan jag var 17 år *host*. Det duger, men vore ju kul att utveckla lite ;)
/Sofia - igen