Tuesday, August 26, 2008

On a DATE med SannaE



Idag bjöd SannaE på finest med mig på doftprovning och lanseringen av de nya dofterna från DATE på Nordic light hotel. Jag tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att äntligen få träffa SannaE personligen och samtidigt vältra mig i nostalgi. Alla har vi våra minnen av DATE. De tillhör absolut inte de exklusivaste märken som finns på doftmarkanden men antagligen är de ledande inom området "min allra första doft". I mitt fall var det doften "Mikaela" i slutet av 80-talet. Den doftade snarlikt YSL´s Paris. Det starkaste minnen jag har av DATE är att deras populäraste doft hette Pamela precis som Pamela Ewing i Dallas och att jag någon gång efter 14-års ålder kom på att man kunde köpa DATE för veckopengen, hälla ut dem i badrummet, fylla dem med renat och ha en jättesmart spritgömma i flickrummet. Jag blev aldrig påkommen men det smakade gammal gravöppning. Sedan dess har starksprit aldrig varit min grej. Om jag kan lägga skulden på DATE för det är nog inte särskilt rättvist. Snarare var det så att de flesta genidrag har ett stänk av galenskap i sig.

Vi fick varsin massiv goodiebag innehållande alla de nya dofterna, deodoranter och en väska när vi lämnade hotellet vilket var skoj, men det allra bästa, förutom att träffa SannaE som i verkligheten är varm, vacker och jättetrevlig, var föredraget som hölls av en fransk parfymör. Visserligen kände jag till nästan allt han berättade redan. Så är det nämligen när man är en bildad människa. Det som var extra roligt var att få dofta på olika dofter i samband med föredraget. Toppnoter, basnoter, musk, sandelträ, syntetisk doft, animalisk doft osv. Efter ett tag blev näsan en gnutta bedövad men det hör väl till. De flesta vet ju vid det här laget att vi har en inneboende fransk baguette hemma. Den franska parfymören kunde inte uttala H i sann fransk anda, men min inneboende baguette kan faktiskt det.

Men.. Den franske parfymören får härmed en stående inbjudan hem till oss. I lördags när jag städade hallen öppnade jag en kasse som funnits där en vecka. Om kläder totalindränks av svett efter en tuff squashmatch och sedan förseglas av en plastpåse under 7 dagar inträder en doftsensation utan dess like. Fast då kallar man det förmodligen för stank istället för doft. Men med tanke på att den franske parfymören nämnde att val-spyor har en mycket angenäm doft så är han välkommen att botanisera hemma hos oss. I can make a fortune!

Min favoritparfym? De varierar men är av det kryddigare stuket. Just nu varvar jag Prada, Benghal av Lancome, Cinema av YSL och Alien av Thierry Mugler.

Drömdoften är den perfekta Hawaiidoften. Den som doftar en touch av kokosnöt, ananas och pikakeblomma. De gånger någon försökt blir det kvalmigt och äckligt. Men om något parfymhus kommer att få till den rätta balansen så kommer det att bli outstanding! Och jag behöver inte flytta tillbaka för att uppleva det live.


Dates nya dofter är absolut helt ok. Återstår att se om de smakar bättre nu än de gjorde förr...

No comments: