Tuesday, July 15, 2008

Har du mans eller?

När män är förkylda är de generellt döende och man kan lika gärna ringa Fonus på direkten. Men en kvinna kan ha fullt utblommad mensvärk, svullen hals, rinnande näsa och bör bara "rycka upp sig lite". Jag ska inte förlora mig i en lång feministisk utläggning om hur jag tror att reglerna i samhället skulle se ut om det var män istället för kvinnor som drabbades av mens en gång i månaden. Har en svag känsla om att det då hade varit helt legitimt att utkvittera sin "mensdag" och ligga hemma och kurera sig helt utan löneavdrag. Men nu är västvärlden byggd på manliga normer och patriarkala synsätt så det är som det är. Enda sättet för en kvinna att få till stånd en "mensdag" att kvittera ut är att bli sin egen. Så skulle jag vilja ha det.

Mattias har smittat av sig sin östtyska ebola på mig nu och jag får verkligen känna av att han INTE sjåpade sig. Den är något i hästväg... Faktiskt. Så jag mår som en påse bajs men då pratar vi fysiskt. Psykiskt och själsligen mår jag bättre än jag gjort på MÅNGA år!

Jag är lycklig men sjuk. Men hellre det än frisk och deprimerad.

Huka er gubbar och kärringar för nu laddar hon om!

No comments: