Wednesday, July 2, 2008

När fördomar besannas

Det vore så roligt att ha fel. Det vore skönt att få ens egna fördomar brända på bål. Det är spännande när man motbevisas eller överraskas. Idag tog jag en lång och kvalmig men mycket trevlig långpromenad med min bästa vän. Ungefär i höjd med Nicola Perellis restaurang Divino blev vi passerade av en Hummer. Eftersom vi är bittra 30-somethings spottade vi reflexmässigt ur oss denna konversation:

- Kolla vilket as!

- Fattar inte att folk vill köra runt i sådana miljöförstöringsmonster.

- Nu parkerar de. Ska vi gissa hur de som kliver ut kommer att se ut?

- Jag gissar jättekort turkig spännis.

Det hade varit så trevligt om det klivit ut en liten blåhårig tant och knäppt oss på näsan men istället klev det ut en man med utländskt utseende, gymmad ca 160 cm liten kropp, med en apelsin i vardera armhåla och med en klassisk jag-har-skitit-på-mig-gångstil.

Jag säger inte att vi är bättre. Jag säger bara att jag tycker att det är beklämmande med hävdningsbehov.

Sen gled diskussionen in på porrdvärgar i ambulerande bordell. Nu är jag hemma och dricker morotsjuice.

No comments: