Wednesday, July 30, 2008

Hårfärg= Relationspolitik

Ack ljuva fåfänga! Att byta hårfärg är för mig som för en orm att ömsa skinn. Jag har längde drömt om att vara så härligt sommarblond som jag var när jag var barn. Har man färgat håret brunsvart innan så är det lättare sagt än gjort. Men det går. Det tar ett halvår ungefär. Nu är det ju så att jag varken är ljus eller mörk naturligt. När jag var barn såg jag ut som solstickan men efter puberteten infann sig det hääärliga mellantinget, i folkmun råttfärg men som frisörerna envisas att kalla cendré.

Jag trivs inte i mellantinget så jag förstärker det antingen ljusare eller mörkare. Antagligen är väl brunt det som klär mig bäst men blont känns mycket glammigare så här på sommaren. Alla möjliga nyanser av rött, lila och orange har jag redan testat under min "alternativa" period och har ingen önskan åt det hållet längre. Det är väl lite typiskt 18-åringar att behöva uniformera sig för att visa vilken musikstil de gillar. Jag har helt enkelt inte det behovet längre. Synthare i hjärtat. Det räcker med att jag vet vad jag gillar. Platina och svart funkar inte heller.

När jag tittar på bilder av mig själv med det mörkbruna håret tycker jag nästan att det ser konstigt ut. Jag har vant mig med det här ljusa, men min sambo föredrar mig som brunett. Han kan få mig som brunett igen om han vill. Det är bara en enkel liten sak han behöver göra för att få sin vilja igenom. Men han är seg. Så tills det sker är jag blond. Det börjar kännas som att jag kommer att få vara blond i all evighet. Bedrövligt. Jag får se till att ha riktigt roligt medan han är seg. Blondiner ska ju ha roligare men män gifter sig med brunetter, har man ju hört.. Fattar ni symboliken? Det hjälpte ju inte att vara brunett under de första tre och ett halvt åren så nu är det revolution.. anarki.. Någon sorts ålderskris är det då rakt inte.. att jaga ungdomen som sedan länge är försvunnen. Nejdå. Detta är ett statement!

Den första bilden är på en ung Linda i Uppsala, med helt naturlig hårfärg.. helt utan vita hårstrån, på väg på sin egen studentskiva. Vi drack bara saft om någon undrar. SAFT!! Den bästa saft systemet haft!

No comments: